Logo
Last ned logo
Bakgrunn
Vi skal kommunisere tydelig og enkelt, og derfor har vi laget en ny logo uten for mange detaljer. Navnetrekket har god lesbarhet, og logoen er enkel å bruke i alle digitale og fysiske flater. Det nye symbolet kan gi assosiasjoner til for eksempel jorda vår, et blad, en fisk, bølger og soloppgang.
[GRAFIKK]
Retningslinjer for bruk
- Logo består av symbol og navnetrekk, hvor disse som hovedregel skal stå sammen
- Benytt logo innebygget understekst dersom du lager noe på samisk eller engelsk
- Uendret modermerke/logo skal stå forran eventuelt undermerke - se co-branding
- Bruk alltid riktige originalfiler fra design.mattilsynet.no
- Logo skal som hovedregel plasseres på en farget flate
- Logo plassert på bilde skal benytte egen versjon med innebygget bakgrunnsfarge
- Logo skal som hovedregel brukes i fargen Granskog (#054449)
Hovedlogo
Den liggende varianten av logoen er Mattilsynets hovedlogo. Mørk grønn, «Granskog» (#054449), er hovedfargen, men den finnes også i en lys variant, «Lav» (#E2F1DF). «Lav» brukes på mørke bakgrunner. Logoen kan også brukes i sort eller hvit variant, men aldri i andre farger enn dette. Alle de ulike logovariantene er vist under.
[GRAFIKK]
Logo med fast bakgrunn
Logoen finnes også i en variant hvor den har en fast plassering i en farget boks - logo med fast bakgrunn. Denne finnes i lys og mørk versjon. Den benyttes når logoen ikke kan stå direkte på en flate, for eksempel et foto. Her vil, i mange tilfeller, ikke kontrasten til bakgrunnen være god nok. For å sikre kontrast og dermed universell utforming, skal denne logovarianten brukes.
[GRAFIKK: Feil og rett bruk]
Logo i sort/hvitt
Logo i sort eller hvit skal kun opptre på flater der bruk av farge ikke er mulig (print). I alle andre tilfeller skal variantene over benyttes.
[GRAFIKK]
Logo på foto
Når logo brukes på foto må bakgrunnen være rolig og gi god nok kontrast slik at logoen blir tydelig (universelt utformet).
[GRAFIKK]
Ikke bruk logo på foto som er urolige. Hvis et foto ikke egner seg som bakgrunn for logo, kan du bruke logo med fast bakgrunn slik at logoen kommer tydelig frem.
[GRAFIKK]
Luft, plassering og størrelse
Logoen skal alltid ha et fastsatt beskyttelsesområde rundt seg hvor det ikke opptrer tekst eller andre visuelle elementer. Dette sikrer at logoen står tydelig fram og ikke blandes med annet innhold. Under vises minimums beskyttelsesområde rundt Mattilsynet-logoen.
Mattilsynets logo skal alltid ha et bestemt forhold til den flaten den står på, og en bestemt plassering på denne.
Logoen skal som hovedregel være plassert øverst i venstre hjørne, men på enkelte flater kreves det, av praktiske hensyn, at logoen får en annen plassering.
Logoen må alltid ha et minimum beskyttelsesområde rundt seg (se avsnitt om «Logo»). På den måten blandes ikke logoen med andre visuelle elementer, og står som en tydelig avsender på alle flater hvor den opptrer.
Undermerker
Vi har regler for hvordan Mattilsynet-logoen og egennavn skal stå sammen slik at de opptrer som én avsender.
Dette kalles co-branding, og størrelsesforholdet mellom Mattilsynet-logoen og navnet skal alltid være det samme. Navnet skrives i Avenir Medium, og logo og navn skilles med en linje som er halvparten så bred som linjene i logoen. Alle elementer er i samme farge, Granskog (#054449). Under sees noen eksempler på slike co-branding-oppsett.
[GRAFIKK]
Enerett
Mattilsynet har registrert og sikret enerett til Mattilsynet-logoen ved varemerke- og designregistrering. Bruk uten samtykke er ikke tillatt. Samarbeidspartnere og leverandører kan benytte Mattilsynets logo så lenge samarbeidet dokumenteres og det henvises til konkrete prosjekt. Logoen kan derimot ikke brukes i andre kommersielle sammenhenger, for eksempel salg av t-skjorter med logo.
Lagre til siden:
Vår nye visuelle identitet skal gjøre det enklere å forstå hvem vi er. Mattilsynet har et stort og bredt samfunnsoppdrag. Vi ønsker å være en vennlig hjelper og opptre helhetlig og tydelig som ett lag, sammen med omgivelsene våre. Vi skal trygge framtiden for mennesker, dyr og natur, og vi jobber med hele verdikjeden - fra fjord og jord til bord. Derfor har vi nå en tydelig sirkelform i logosymbolet vårt.